10 sierpień
Elektryczne vs. spalinowe – jakie auto warto kupić na rynku wtórnym?

Kiedy myślisz o nowym aucie, czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak wybór pomiędzy elektrycznym a spalinowym samochodem może wpłynąć nie tylko na Twój portfel, ale także na przyszłość naszej planety? 

W obliczu rosnących zanieczyszczeń i zmian klimatycznych, decyzja ta nabiera szczególnego znaczenia. Rośnie liczba osób poszukujących samochodów przyjaznych środowisku na rynku wtórnym, ale jakie aspekty warto uwzględnić, zanim podejmiesz ostateczną decyzję?

W niniejszym artykule przyjrzymy się zaletom i wadom zarówno elektrycznych, jak i spalinowych aut, analizując ich wartość na rynku wtórnym. Poznamy nie tylko różnice w kosztach zakupu, ale także wpływ na środowisko oraz użytkowanie tych pojazdów w codziennym życiu. Czas przyjrzeć się tej fascynującej debacie, która ma ogromne znaczenie dla przyszłości mobilności!

Wprowadzenie do tematu elektrycznych i spalinowych aut

W ostatnich latach rynek motoryzacyjny uległ znaczącym zmianom, a elektryczne samochody zyskują na popularności. Na koniec grudnia 2022 roku w Polsce zarejestrowano już 31,249 pojazdów elektrycznych, co pokazuje rosnące zainteresowanie elektromobilnością. W przeciwieństwie do tradycyjnych spalinowych samochodów, których liczba wynosi około 19,5 miliona (z czego prawie 7 milionów jest nieaktywnych), elektryki stają się coraz bardziej atrakcyjną opcją.

Velkość tej grupy pojazdów wskazuje na zmiany w podejściu do motoryzacji, związane z ekologicznymi trendami oraz rosnącą świadomością społeczną. Równocześnie, w kontekście bezpieczeństwa, warto zauważyć, że w 2022 roku w Polsce odnotowano 8333 pożary samochodów spalinowych, w porównaniu z zaledwie 10 pożarami elektryków. Oczywiście, temat jakości i niezawodności elektrycznych samochodów często wywołuje wątpliwości. Użytkownicy zastanawiają się nad łatwością korzystania z infrastruktury ładowania, która dynamicznie rozwija się, z 58 nowymi stacjami ładowania uruchomionymi w lutym 2023 roku.

Pojazdy elektryczne charakteryzują się nie tylko innymi kosztami eksploatacji, ale również wpływają na emisję spalin. W 2035 roku, we wprowadzonej polityce klimatycznej, zakup nowego auta będzie związany z koniecznością wyboru tylko spośród trzech typów pojazdów, w tym elektryków. Równocześnie koszty użytkowania elektrycznych samochodów, jak koszt energii elektrycznej, są znacznie niższe w porównaniu do wydatków związanych z podróżami pojazdami spalinowymi.

Dlaczego wybór auta ma znaczenie dla środowiska?

Wybór samochodu ma ogromne znaczenie dla stanu środowiska naturalnego. Transport drogowy odpowiada za znaczne zanieczyszczenie powietrza oraz wzrost emisji CO2. W Unii Europejskiej wprowadzono normy mające na celu ograniczenie skutków negatywnych, jakie transport wywołuje. Planowana rezygnacja z samochodów spalinowych do 2035 roku wskazuje na rosnącą świadomość ekologiczną wśród decydentów. W Polsce, na koniec lipca 2022 roku, zarejestrowano 50,679 elektrycznych samochodów osobowych, z czego połowa to pojazdy w pełni elektryczne.

Ekologiczne samochody, takie jak pojazdy elektryczne, cechują się zerową emisją spalin podczas jazdy, co przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w miastach. Warto jednak zauważyć, że produkcja tych pojazdów, a szczególnie akumulatorów, ma swoje negatywne skutki. W bateriiach wykorzystywanych w elektrykach znajdują się pierwiastki, których wydobycie może generować znaczne emisje. Statystyki pokazują, że średni samochód elektryczny może wyemitować do 7 tCO2 więcej niż jego odpowiednik spalinowy po przejechaniu 184 tysięcy km.

Ceny i koszty eksploatacji samochodów elektrycznych są znacznie niższe niż ich spalinowych odpowiedników. Wyższa efektywność silników elektrycznych, sięgająca 90%, oznacza, że greater energy efficiency translates to sustainable choices for consumers. Ostatecznie, dokonując wyboru, warto brać pod uwagę nie tylko bieżące aspekty finansowe, ale i przyszłość naszej planety. Zmiany mogą wydawać się małe, ale każdy krok w kierunku ekologicznych zmian ma znaczenie.

Elektryczne vs. spalinowe auto – porównanie kosztów zakupu

Zakup samochodu często wiąże się z ważnymi decyzjami dotyczącymi kosztów zakupu. W Polsce, ceny samochodów elektrycznych i spalinowych znacznie się różnią, co wpływa na wybór pojazdu przez potencjalnych nabywców. W tej sekcji przyjrzymy się, jak kształtują się ceny nowych i używanych samochodów oraz zastanowimy się, czy elektryki są droższe od spalinowych modeli.

Ceny samochodów nowych i używanych

Na rynku wtórnym w Polsce, elektryczne vs. spalinowe auto stają się coraz bardziej popularnym tematem. Dla większości nabywców cena jest kluczowym czynnikiem. Nowe samochody elektryczne w Polsce kosztują około 110 tysięcy złotych. W porównaniu do tego, ceny aut spalinowych bywają znacząco niższe, co często skłania kupujących do wyboru tradycyjnych modeli. Należy jednak pamiętać, że liczba elektryków na rynku wtórnym jest ograniczona, a ich dostępność pozostaje na niskim poziomie.

Czy elektryki są droższe od spalinowych?

Opinie na temat tego, czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych, są podzielone. Według sondaży, 85% właścicieli samochodów elektrycznych uważa, że koszty eksploatacji elektryków nie przewyższają wydatków związanych z samochodami spalinowymi. Warto również zauważyć, że elektryki mogą być bardziej ekonomiczne w dłuższej perspektywie, zwłaszcza biorąc pod uwagę niższe koszty zakupu, a także oszczędności związane z serwisowaniem. Różnice mogą być szczególnie widoczne podczas użytkowania – koszty energii są niższe, a jednocześnie koszty klasycznego serwisowania są o połowę niższe dla elektryków.

Wpływ na zanieczyszczenie powietrza i emisję CO2

W dzisiejszych czasach zrozumienie wpływu pojazdów na zanieczyszczenie powietrza oraz emisję CO2 jest niezwykle istotne. Normy emisji stają się kluczowym elementem polityki ekologicznej. Pojazdy elektryczne zyskują na znaczeniu, ponieważ ich użytkowanie przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia oraz ograniczenia całkowitej emisji gazów cieplarnianych.

Jakie są normy emisji dla pojazdów w UE?

Unia Europejska wprowadziła rygorystyczne normy emisji dla nowych samochodów, aby ograniczyć negatywny wpływ motoryzacji na środowisko. Aktualnie emisja dwutlenku węgla dla nowych pojazdów sprzedawanych w UE nie może przekraczać 120 g/km. Taka regulacja ma na celu walkę z zanieczyszczeniem powietrza.

Pojazdy elektryczne, w przeciwieństwie do spalinowych, nie emitują zanieczyszczeń w trakcie użytkowania. Dlatego zainteresowanie takimi pojazdami wzrasta, szczególnie w kontekście ich niższej emisji CO2 w całym cyklu życia. Badania pokazują, że w Polsce elektryczne samochody generują aż o 40% mniej emisji CO2 w porównaniu do pojazdów spalinowych przy założeniu 15-letniej eksploatacji.

Warto również podkreślić, że pojazdy elektryczne znacząco przyczyniają się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza gdy energia elektryczna pochodzi z odnawialnych źródeł. Pojazdy elektryczne mogą wykazywać nawet 68% mniejszą emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu do pojazdów spalinowych, co sprawia, że stają się one kluczowe w realizacji celów klimatycznych UE do 2050 roku.

Typ pojazdu Emisja CO2 (g/km) Redukcja zanieczyszczeń
Pojazdy elektryczne 0 100% redukcja NOx
Pojazdy spalinowe 120 Emitują NOx i cząstki stałe

Koszty eksploatacji pojazdów elektrycznych i spalinowych

Analizując koszty eksploatacji pojazdów elektrycznych i spalinowych, można zauważyć istotne różnice, które mogą wpłynąć na decyzję o wyborze konkretnego modelu. Pojazdy elektryczne, mimo wyższych kosztów zakupu, przynoszą znaczne oszczędności w długim okresie użytkowania dzięki niższym kosztom energii oraz mniejszej ilości wymaganych napraw i serwisowania.

Oszczędności związane z użytkowaniem elektryków

Użytkowanie pojazdów elektrycznych wiąże się z niższymi wydatkami na paliwo. Koszt energii elektrycznej dla takiego pojazdu przy przeciętnym rocznym przebiegu 10 tys. km wynosi około 2,760 zł, co daje 27,600 zł przez 10 lat. W porównaniu do samochodów spalinowych, gdzie roczne koszty paliwa mogą wynosić nawet 6,131 zł dla silnika benzynowego, oszczędności stają się oczywiste. Dodatkowo, częstotliwość serwisowania elektryków jest mniejsza z powodu ograniczonej liczby ruchomych elementów, co further redukuje koszty eksploatacji pojazdów.

Potencjalne wydatki na serwisowanie i naprawy

Mimo, że ceny zakupu samochodów elektrycznych mogą być wyższe, kwoty związane z serwisowaniem są niższe. Koszty utrzymania elektryka wynoszą około 3,000 zł rocznie. Możliwość wymiany akumulatora po kilku latach użytkowania może generować wydatek sięgający 25,000 zł, jednak w porównaniu z łącznymi kosztami posiadania samochodów spalinowych, które wynoszą od 50,000 do 70,000 zł w ciągu 10 lat, wydatki na serwisowanie elektryków nadal pozostają bardziej opłacalne. Warto pamiętać, że regularne naprawy układów spalinowych mogą sięgnąć znacznych kwot, szczególnie przy starszych modelach.

Typ pojazdu Koszt paliwa/energii (10 lat) Roczne koszty serwisowania Potencjalny koszt wymiany akumulatora Łączne koszty eksploatacji (10 lat)
Pojazd elektryczny 27,600 zł 3,000 zł 25,000 zł 55,600 zł
Samochód benzynowy 61,310 zł 5,000 zł 66,310 zł
Samochód diesla 42,810 zł 5,000 zł 47,810 zł

Dofinansowania i zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych

Zakup samochodu elektrycznego może wydawać się dużym wydatkiem, jednak w Polsce dostępne są różne formy dofinansowania, które znacząco ułatwiają ten proces. Dzięki programom rządowym, takim jak program „Mój elektryk”, możliwe jest uzyskanie wsparcia finansowego, co motywuje do wyboru ekologicznego rozwiązania. Dofinansowanie może osiągać nawet 18 750 zł, a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, kwota ta wzrasta do 27 000 zł. Te zachęty do zakupu są istotnym krokiem w kierunku popularyzacji samochodów elektrycznych, chociaż program ten dotyczy głównie nowych pojazdów.

Program „Mój elektryk” – co warto wiedzieć?

W 2021 roku uruchomiono program „Mój elektryk”, który przyczynił się do zwiększenia zainteresowania pojazdami elektrycznymi na polskim rynku. Pomimo że program dotyczy głównie nowych aut, w 2024 roku planowane jest wprowadzenie nowych dofinansowań, które obejmą także używane pojazdy. Osoby kupujące elektryczne auta mogą liczyć na dofinansowanie w kwocie do 30 000 PLN. Ta nowa inicjatywa może znacznie wpłynąć na rynek wtórny, gdzie wciąż przeważają starsze pojazdy.

Na co zwrócić uwagę kupując używany samochód elektryczny?

Decydując się na zakup używanego samochodu elektrycznego, kluczowym aspektem jest stan akumulatora. Sprawność akumulatora litowo-jonowego wpływa na koszty eksploatacji, a jego wymiana może sięgać nawet 80 tys. zł. Dlatego ważne jest, aby co sprawdzić przy zakupie – warto zwrócić uwagę na historię serwisowania pojazdu oraz jego wcześniejsze użytkowanie, aby upewnić się, że auto nie było narażone na ekstremalne warunki, które mogłyby obniżyć wydajność baterii.

Nie zapominajmy o sprawdzeniu stanu podzespołów zawieszenia i mechaniki podczas jazdy próbnej. Również kontrola liczby poprzednich właścicieli oraz ich sposób użytkowania pojazdu są istotnymi informacjami, które mogą pomóc w podjęciu decyzji o zakupie. Pojazdy elektryczne zyskują na popularności i w miastach dostępne są darmowe stacje ładowania, co ułatwia codzienne korzystanie z elektryków, ale zasady korzystania z nich mogą się różnić.

Warto także zwrócić uwagę na zachowanie wartości używanego samochodu elektrycznego. W porównaniu do spalinowych, auta elektryczne często lepiej radzą sobie na rynku wtórnym, co jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji. Przyszli użytkownicy nie tylko powinni dokładnie ocenić stan techniczny pojazdu, ale także zrozumieć, jak często będą musieli ładować swoją nową, używaną jednostkę, biorąc pod uwagę średni roczny przebieg, który w Polsce wynosi około 8607 km.