Większość Polaków decyduje się na zakup używanych samochodów, zważywszy na ich ekonomiczność i dobry stosunek ceny do jakości. Jednak, czy jesteś świadomy najczęstszych usterek, które mogą pojawić się po zakupie używanego pojazdu? Czy wiesz, jak uniknąć kosztownych napraw?
Dobrze znać najczęstsze problemy i zwrócić uwagę na nie przed sfinalizowaniem zakupu. Warto zrozumieć, które usterki są powszechne i jakie koszty ich naprawy mogą Cię spotkać. Wreszcie, jakie środki ostrożności możesz podjąć, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia usterek?
Dowiedz się więcej o tych istotnych kwestiach związanych z używanymi samochodami. Przejrzyj naszą listę 10 najczęstszych usterek, na które warto zwrócić uwagę!
Klimatyzacja
Klimatyzacja jest jednym z najbardziej pożądanych elementów wyposażenia w używanych samochodach. Jednak, jak wiele innych układów, także może ona ulegać różnego rodzaju usterkom i potrzebować naprawy lub wymiany części. Usterki w klimatyzacji samochodowej mogą prowadzić do nieprawidłowego działania systemu, takiego jak automatyczne wyłączanie się, brak regulacji temperatury czy nieprzyjemny zapach.
Zastanawiasz się nad sprzedażą swojego auta? Postaw na nasz skup aut w Poznaniu!
Naprawa klimatyzacji w samochodach używanych może wymagać wydatków rzędu kilka tysięcy złotych, w zależności od rodzaju usterki. Koszty naprawy układu klimatyzacji mogą zaczynać się od 300 zł i dochodzić nawet do 3000 zł. W przypadku poważniejszych usterek, konieczne może być wymienienie skraplacza, parownika, elastycznych przewodów, uszczelek, sprężarki klimatyzacji lub elektroniki sterującej, co znacznie podnosi koszty naprawy.
Koszty naprawy klimatyzacji w samochodach używanych
Jak już wspomniano, naprawa układu klimatyzacji w samochodach używanych może być kosztowna. Ceny używanych części do układu klimatyzacji wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od rodzaju elementu. W przypadku poważniejszych usterek lub konieczności wymiany skraplacza, parownika, uszczelek czy sprężarki klimatyzacji, koszty mogą pochłonąć znaczną część wartości pojazdu, oscylującą między 10 a 20% wartości auta.
Samochody z klimatyzacją wymagającą napełnienia czynnikiem chłodzącym często występują w przedziale cenowym od 4 do 8 tysięcy złotych. Warto zatem zwrócić uwagę na stan układu klimatyzacji podczas transakcji zakupu używanego samochodu, aby uniknąć późniejszych kosztownych napraw, które mogą przewyższać wartość pojazdu.
Podkreślić również należy fakt, że podczas oględzin samochodu trudno jest samodzielnie zdiagnozować nieszczelność układu klimatyzacji. Wymaga to zazwyczaj wizyty w specjalistycznym serwisie, gdzie wykorzystuje się odpowiednie narzędzia do sprawdzenia szczelności i ewentualnej naprawy układu klimatyzacji.
Podsumowując, problemy z klimatyzacją w autach używanych są dość częstym zjawiskiem. Naprawa układu klimatyzacji może być kosztowna, dlatego przy zakupie używanego samochodu warto zwrócić uwagę na stan tego elementu oraz uwzględnić potencjalne koszty naprawy przy ocenie wartości pojazdu.
Pompa hydrauliczna lub elektrohydrauliczna
W niektórych starszych modelach samochodów występuje pompa hydrauliczna lub elektrohydrauliczna, która może się usterkować. Problemy z tą częścią mogą objawiać się trudnościami w skręcaniu czy zgrzytami przy manewrach. W zależności od rodzaju pojazdu, koszty naprawy mogą oscylować między 600 a 3000 zł.
Aby zidentyfikować usterki pompy hydraulicznej w samochodach używanych, warto zwrócić uwagę na pewne charakterystyczne objawy. Głośna praca pompy i przerwy w działaniu układu mogą świadczyć o niskim poziomie oleju. Nieszczelności w przekładni kierowniczej mogą prowadzić do szybkich uszkodzeń uszczelnień i powierzchni zębatki, szczególnie jeśli dostanie się do niej piasek, sól lub woda.
Usterki elektryczne mogą mieć wpływ na działanie układu elektrohydraulicznego, co sygnalizuje kontrolka w pojeździe. Problemy z układem mogą wynikać z braku odpowiednich sygnałów wejściowych, spadku napięcia w instalacji elektrycznej lub uszkodzeń zespołu pompy hydraulicznej.
Aby zdiagnozować problemy z pompą hydrauliczną lub elektrohydrauliczną, można skorzystać z testera diagnostycznego. Ten specjalistyczny sprzęt pozwala na odczyt błędów, parametrów rzeczywistych oraz kodowań po wymianie sterownika w układzie EPHS. Przykładowe błędy, które może wyświetlić tester, to niewłaściwe napięcie zasilające, uszkodzony czujnik skrętu kierownicy lub zabezpieczenie termiczne.
Rodzaje wspomagania kierownicy
Samochody osobowe wyposażane są obecnie w dwa rodzaje wspomagania kierownicy: hydrauliczne (i elektrohydrauliczne) oraz elektryczne. Elektryczne wspomaganie kierownicy charakteryzuje się niskim zużyciem energii i wykorzystuje mało miejsca, aktywując się tylko podczas poruszania kierownicą. Składa się z urządzenia sterującego, silnika elektrycznego bezszczotkowego na prąd stały, czujnika momentu obrotowego i czujnika prędkości jazdy.
W przypadku elektrohydraulicznego układu wspomagania kierownicy, pompa napędzana jest silnikiem elektrycznym. Ten system oddzielenia pompy od silnika przynosi korzyści w oszczędności energii. Jednak awarie elektryczne mogą powodować nieprawidłowe działanie układu, co sygnalizuje kontrolka w pojeździe. Mogą to być spowodowane brakiem odpowiednich sygnałów wejściowych, spadkiem napięcia w instalacji elektrycznej lub uszkodzeniami zespołu pompy hydraulicznej.
Hydrauliczne wspomaganie kierownicy, które jest standardem w większości pojazdów, składa się z elementów takich jak pompa łopatkowa, zawory, siłowniki przy przekładni kierowniczej i przewody wysokiego ciśnienia. Jedną z najczęstszych usterek układu hydraulicznego jest wyciek płynu, najczęściej spowodowany nieszczelnymi przewodami, zbiorniczkiem płynu wspomagania lub uszkodzonymi uszczelnieniami pompy wspomagania.
Gwizdy pompy wspomagania w czasie pracy mogą świadczyć o zasysaniu powietrza, co może wynikać z zbyt małej ilości płynu w układzie. Obecność powietrza w układzie wspomagania może skutkować utrudnionym skręcaniem kierownicą i wychyleniem wałka pompy wspomagania. Awaria układu wspomagania kierownicy nie tylko zmniejsza komfort jazdy, ale także może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i potencjalnych wypadków.
Dbanie o układ kierownicy to kluczowy element utrzymania pojazdu w dobrym stanie. Zaleca się regularne wymiany płynu, sprawdzanie stanu podzespołów oraz unikanie przegrzewania, zwłaszcza podczas intensywnego manewrowania.
Radioodbiornik i nawigacja
W dzisiejszych samochodach radioodbiorniki są zaawansowanymi elektronicznymi urządzeniami. Wielu kierowców korzysta z radia, aby cieszyć się ulubioną muzyką lub słuchać wiadomości i informacji podczas jazdy. Jednak nawet w nowoczesnych samochodach mogą wystąpić usterki w radioodbiorniku, które mogą utrudnić korzystanie z niego.
Usterki w radioodbiorniku samochodowym mogą być różnorodne. Niektóre z najczęstszych problemów obejmują szumy w głośnikach, trudności w odbiorze stacji radiowych, uszkodzenie wyświetlacza radia lub przekręcanie gałki wielofunkcyjnej. Naprawa radioodbiornika w samochodach używanych może być kosztowna, a ceny mogą sięgnąć od 1000 do 5000 zł, w zależności od marki i modelu samochodu.
Uszkodzenia anteny samochodowej lub przewodu prowadzącego z radia do anteny mogą powodować szum w głośnikach i utrudniać odbiór stacji radiowych. Przepalony bezpiecznik odpowiedzialny za zasilanie radia jest kolejną częstą przyczyną niedziałającego radia samochodowego. W przypadku zużycia podzespołów, takich jak gałka wielofunkcyjna lub wyświetlacz, może być konieczna demontaż i naprawa.
W przypadku uszkodzenia radia, komputera pokładowego lub nawigacji w samochodzie, wymagane może być zainstalowanie nowych paneli lub podzespołów. W takim przypadku ważne jest skorzystanie z usług profesjonalnego serwisu, który oferuje naprawy radioodbiorników i nawigacji samochodowych. Taki serwis może zapewnić nie tylko fachową naprawę, ale także gwarancję na wykonane prace.
ABS
Układ ABS jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w samochodzie. Usterki w tym układzie mogą występować szczególnie często w przypadku używanych pojazdów, zwłaszcza tych powypadkowych. Naprawa układu ABS może wiązać się z znacznymi kosztami, dlatego warto dokładnie sprawdzić ten element przy zakupie samochodu.
Lampka kontrolna ABS jest kluczowym wskaźnikiem sprawności tego systemu. Należy jednak pamiętać, że niektórzy sprzedawcy samochodów używanych mogą próbować ukryć usterkę poprzez odłączenie lub podłączenie lampki w taki sposób, który generuje fałszywe informacje o działaniu ABS-u.
Najczęstszą przyczyną niesprawności ABS-u są uszkodzone czujniki prędkości obrotowej kół. W przypadku awarii tych czujników, układ może nieprawidłowo interpretować informacje i nie działać poprawnie w sytuacjach wymagających aktywacji ABS-u.
Kolejnym problemem, którego można doświadczyć w przypadku uszkodzenia ABS-u, jest nagła utrata siły hamowania podczas pracy systemu. Ta sytuacja jest zazwyczaj spowodowana zapowietrzeniem zespołu elektrozaworów, który jest odpowiedzialny za kontrolowanie pracy układu ABS.
Warto pamiętać, że kontrolki ABS mogą informować o awariach, ale ich świecenie nie zawsze oznacza całkowitą usterkę systemu. Czasami problemem jest jedynie drobna awaria, która może zostać szybko naprawiona.
Pierwszy elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) został wprowadzony na rynek przez niemiecką markę Bosch pod koniec lat 70. Dziś ABS jest stosowany nie tylko w samochodach osobowych, takich jak Peugeot 2008, lecz także w motocyklach i samolotach. Jest to niezwykle istotny element, który zapobiega blokowaniu kół w przypadku gwałtownego hamowania, co pozwala zachować kontrolę nad pojazdem i unikać poślizgów.
Układ ABS składa się z bloku hydraulicznego, który reguluje ciśnienie na każdym kole, oraz komputera elektronicznego, który otrzymuje informacje z czujników i kontroluje elementy wykonawcze. W przypadku hamowania awaryjnego czujniki kół wykrywają sytuację i przekazują informację do komputera, który aktywuje blok hydrauliczny do równoczesnej aktywacji hamulców na każdym kole.
Lampka ostrzegawcza ABS zapala się zawsze po włączeniu zapłonu i gaśnie po kilku sekundach. Jej świecenie podczas jazdy lub migotanie wskazuje na problem w układzie ABS. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji zaleca się jak najszybszą diagnozę i naprawę przyczyny awarii.
Przyczyny awarii ABS mogą być różnorodne. Mogą obejmować uszkodzone czujniki, błędy w transmisji elektrycznej, awarie zasilania w bloku hydraulicznym lub ECU, a także problemy z komputerem ABS. Awaria systemu ABS może prowadzić do utraty wspomagania hamulcowego, co stanowi potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa podczas jazdy.
Jeżeli kontrolka ABS świeci się podczas jazdy, należy podjąć działania naprawcze jak najszybciej. Jazda z zapaloną kontrolką ABS jest niebezpieczna, ponieważ system nie będzie działać podczas nagłego hamowania, co może skutkować zablokowaniem kół i zmniejszeniem przyczepności pojazdu.
Usterki w układzie ABS nie należą do grupy najczęstszych awarii, szczególnie w nowych pojazdach. Jednak w przypadku samochodów używanych warto dokładnie sprawdzić ten układ przy zakupie, aby uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.
Naprawa kontrolki ABS oraz całego układu może być kosztowna. Niektórzy sprzedawcy samochodów używanych mogą próbować szybko pozbyć się pojazdów, pomimo świecenia kontrolki ABS, dlatego warto być świadomym tego ryzyka i dokładnie sprawdzić stan układu przy zakupie.
W przypadku usterki układu ABS, naprawa może być trudna i wymagać użycia specjalistycznego narzędzia diagnostycznego. Dodatkowo, często zaleca się również wymianę uszkodzonych części, co może dodatkowo zwiększyć koszty naprawy.
Szyby
Drobne usterki w szybach samochodowych mogą być powszechne i występować z różnych przyczyn. Wiele z nich wynika z codziennej eksploatacji, podczas gdy inne mogą być spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem pojazdu lub błędami wykonawców.
Najczęstszą przyczyną uszkodzeń szyb czołowych są uszkodzenia mechaniczne, takie jak uderzenia kamieni, fragmentów asfaltu, gałęzi czy opadu gradu. Nawet drobna skaza może prowadzić do rozszerzenia pęknięcia, jeśli nie zostanie naprawiona na czas.
Warto również zauważyć, że mechanicy w warsztatach samochodowych mogą przypadkowo uszkodzić szybę klienta, na przykład podczas spawania w pobliżu pojazdu lub podczas uruchamiania wycieraczek. Uszkodzenia samochodowych szyb czołowych często wynikają również z powypadkowej historii pojazdu lub złej naprawy powypadkowej, co może prowadzić do pękania szyby.
Ponadto, uszkodzenia eksploatacyjne szyb mogą się pojawić w wyniku niewłaściwego użytkowania przez kierowcę, takiego jak mycie gorącą wodą podczas zimy lub eksponowanie szyb na działanie piachu i pyłu. Powinniśmy także pamiętać, że popularną przyczyną uszkodzeń szyb są prace wykonywane przez właścicieli pojazdów, takie jak wymiana filtrów, demontaż podszybia lub usuwanie korozji, co często prowadzi do pęknięcia szyby.
Jeśli chodzi o naprawę uszkodzeń na szybach, warto zauważyć, że mikrouszkodzenia nie większe niż 5-złotówkowa moneta mogą zostać skutecznie zreperowane. Pęknięcia natomiast zazwyczaj wymagają wymiany całej szyby.
Warto mieć świadomość, że nowoczesne szyby samochodowe posiadają różne funkcje, takie jak ogrzewanie, ochrona przed promieniowaniem UV, redukcja hałasu czy montaż systemów ADAS. To oczywiście wpływa na ceny i wymaga kalibracji po wymianie szyby.
W przypadku naprawy lub wymiany szyb samochodowych, koszty mogą się wahać. Koszt naprawy uszkodzonych szyb mieści się w przedziale 150-300 złotych, natomiast wymiana całej szyby może kosztować od 1000 do 2500 złotych. Cena zależy od marki pojazdu, modelu oraz innych czynników, takich jak montowane czujniki, stopień przyciemnienia czy zwiększona akustyczność.
Turbo sprężarka
Turbosprężarka jest niezwykle popularnym elementem w samochodach, a liczba samochodów wyposażonych w nią stale rośnie. Jej główną funkcją jest zwiększanie mocy silnika oraz poprawa wydajności paliwa. Wiele osób decyduje się na zakup używanej turbosprężarki, ponieważ kosztuje ona z reguły ułamek ceny nowej części, co stanowi motywację do zakupu z drugiej ręki.
Jednak zakup turbosprężarki używanej niesie pewne ryzyko. Często używane turbosprężarki pochodzą z aut powypadkowych lub aut, które ucierpiały na skutek poważnych awarii, co może wpłynąć negatywnie na ich jakość. Dodatkowo, utrata smarowania silnika lub złe jego działanie mogą zwiększać ryzyko uszkodzenia turbosprężarki.