22 czerwiec
Problemy z ogrzewaniem lub klimatyzacją w aucie? Sprawdź, jak sobie z nimi poradzić!

Chociaż układ ogrzewania i klimatyzacji w samochodzie są ze sobą połączone, są to dwa różne układy i działają oddzielnie. Niemniej jednak, tak jak w przypadku każdej części lub układu w samochodzie, kierujący pojazdy muszą dbać o ogrzewanie i klimatyzację, aby nie sprawiały problemów z czasem użytkowania pojazdu. Regularna konserwacja ma ogromne znaczenie dla utrzymania obu układów w dobrym stanie technicznym i przedłużenia żywotności samochodu. Co ważne, regularna konserwacja eliminuje ryzyko wystąpienia problemów z układem ogrzewania i klimatyzacji pojazdu.

Każda część lub podsystem systemu klimatyzacji lub ogrzewania musi działać skutecznie i efektywnie. Niezależnie od tego, czy klimatyzacja w Twoim samochodzie przestała działać nagle, czy też problem stopniowo się nasila, warto uporać się z tym problemem.

Najczęstsze problemy z układem klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa została zaprojektowana tak, aby utrzymać w pojeździe komfortową temperaturę. Odbywa się to poprzez chłodzenie lub podgrzewanie powietrza, a następnie rozprowadzanie go w całym samochodzie. Z układem klimatyzacji w samochodzie może wystąpić wiele problemów, ale wszystkie mają jedną wspólną cechę: utrudniają kierowcy i pasażerom komfort w upalne dni. Omówimy niektóre z najczęstszych problemów z systemami klimatyzacji samochodowej, których mogą doświadczać kierowcy, a także sposoby ich naprawy.

– Niski poziom czynnika chłodniczego – jest to jeden z najczęstszych problemów z układem klimatyzacji samochodowej. Oznaką niskiego poziomu czynnika chłodniczego jest hałasowanie klimatyzacji samochodowej i brak chłodzenia. W zależności od poziomu czynnika chłodniczego, klimatyzacja może wydmuchiwać chłodne lub nawet ciepłe powietrze, ale nie zimne. Taka sytuacja w lecie nie jest przyjemnym doświadczeniem. Konieczne jest uzupełnienie płynu chłodzącego,

– Zatkany lub nieszczelny skraplacz – gdy w układzie klimatyzacji nie ma wystarczającej ilości czynnika chłodniczego zgodnie z projektem OEM, z otworów wentylacyjnych nie wydobywa się schłodzone powietrze. Nieszczelność skraplacza może zmniejszyć skuteczność działania klimatyzacji. Ponadto gromadzenie się zanieczyszczeń w przedniej części skraplacza ogranicza przepływ czynnika chłodniczego. W konsekwencji klimatyzacja samochodowa może hałasować i nie działać,

– Uszkodzona sprężarka – skraplacz klimatyzacji jest urządzeniem, w którym zachodzi wymiana ciepła, umożliwiając układowi klimatyzacji odprowadzanie ciepła na zewnątrz. Aby skraplacz działał sprawnie, jest on umieszczony w przedniej części pojazdu, co naraża go na uszkodzenia spowodowane uderzeniami o przedmioty, takie jak kamienie. Jeśli uderzenie spowoduje pęknięcie skraplacza i wyciek czynnika chłodniczego, należy go natychmiast wymienić, aby zapobiec dalszemu uszkodzeniu układu,

Przyczyny niedziałania układu ogrzewania w aucie

– Niski poziom płynu chłodzącego – samochód wykorzystuje ciepło pochodzące z płynu chłodzącego silnik do ogrzania kabiny. Płyn chłodzący jest pobierany z bloku silnika i przechodzi przez rdzeń nagrzewnicy. W rdzeniu nagrzewnicy ciepło jest przekazywane z płynu chłodzącego do powietrza, które jest wdmuchiwane do kabiny. Niski poziom płynu chłodzącego powoduje zmniejszenie skuteczności odprowadzania ciepła z silnika. Powoduje to zmniejszenie ilości ciepła dostępnego w rdzeniu nagrzewnicy.

– Powietrze w układzie chłodzenia – obecność powietrza w układzie chłodzenia zmniejsza jego wydajność. Woda może przyjąć o wiele więcej powietrza z bloku silnika niż powietrze. W związku z tym, gdy powietrze jest uwięzione w przewodach płynu chłodzącego, układ chłodzenia nie jest w stanie odprowadzić wystarczającej ilości powietrza, aby ogrzać kabinę. Jest to również niebezpieczne dla silnika ze względu na ryzyko przegrzania.

Nieprawidłowe działanie rdzenia nagrzewnicy – Rdzeń nagrzewnicy to miniaturowa chłodnica wykonana z aluminiowych lub mosiężnych rurek, która umożliwia cyrkulację płynu chłodzącego pobieranego z silnika. Ciepło z rdzenia nagrzewnicy jest wydmuchiwane przez wentylatory, które pomagają rozproszyć ciepło w kabinie, utrzymując ją w przyjemnym cieple. Niestety, rdzeń nagrzewnicy jest podatny na liczne problemy, takie jak zatkane przewody, powietrze z wentylatora nie dociera do rdzenia nagrzewnicy lub chłodnica nie porusza się w nim wydajnie. Bardzo ważne jest, aby regularnie konserwować tę kluczową część układu ogrzewania.

– Uszkodzony (lub wadliwie działający) termostat – w przypadku awarii lub usterki termostatu nagrzewnica może działać z przerwami lub nie działać. W takich przypadkach najlepszym sposobem postępowania jest wymiana termostatu.