30 maj
Jak czytać oznaczenia na oponach? Co znaczą i jak się nie pogubić, kupując nowe?

Odczytywanie rozmiaru opony jest kluczowe i tak naprawdę mimo, że nie każdy je zna, kierowcy powinni chociaż poznać kilka podstawowych parametrów. 

Klasa opon – czyli litera P

Pierwsze znaki w rozmiarze opony oznaczają klasę opony. W tym przykładzie „P” oznacza, że ​​opona jest oponą do samochodu osobowego. Z kolei brak litery przed rozmiarem oznacza, że ​​jest to europejska opona metryczna.

Szerokość przekroju

Szerokość przekroju opony metrycznej jest mierzona w milimetrach. Ten pomiar jest mierzony od ściany bocznej do ściany bocznej. Przykładowo szerokość przekroju opony może wynosić 205 mm.

Proporcje

Ta liczba odnosi się do wysokości ściany bocznej. Jest to procent szerokości przekroju. Przykładowo 65 procent szerokości przekroju 205 mm równa się 133,25.

Konstrukcja opony – „R”

Litera „R” oznacza konstrukcję opony radialnej. Z kolei przykładowo numer 14 wskazuje średnicę koła w calach.

Warstwy – C-E

Ostatnia litera w standardowym rozmiarze opony wskazuje liczbę warstw użytych do budowy opony. Jeśli nie ma litery, opona ma standardowe 4 warstwy. Litera „C” oznacza 6 warstw, „D” oznacza 8 warstw, a „E” oznacza 10 warstw. Im większa liczba warstw w oponie, tym mocniejsza opona i tym większe ciśnienie powietrza, które opona może bezpiecznie utrzymać. Opony o wyższych warstwach wymagają większego ciśnienia powietrza, aby utrzymać prawidłowe zużycie.

Indeks obciążenia i ocena prędkości

Indeks nośności wskazuje maksymalny ciężar, jaki opona może bezpiecznie unieść. Indeks nośności waha się od 0 do 279 i odpowiada nośności opony. Indeksy nośności opon samochodów osobowych zwykle wahają się od 75 do 105. Bardzo ważne jest, aby podczas wymiany opon zachować właściwy indeks nośności dla pojazdu.

Darmowe zdjęcia Stos

Ocena prędkości — „H”

Opona otrzymuje indeks prędkości po spełnieniu minimalnych norm dotyczących osiągania i utrzymania określonej prędkości. Ogólnie rzecz biorąc, wyższy indeks prędkości spowoduje lepsze prowadzenie pojazdu.

Maksymalny limit obciążenia

Wskazuje maksymalną zdolność opony do przenoszenia obciążeń, gdy opona jest napompowana do maksymalnego ciśnienia, wskazanego na ścianie bocznej. Maksymalne obciążenie opiera się na określonych standardach.

Uwaga – myślisz o sprzedaży swojej osobówki? Już dziś wypełnij formularz kontaktowy dostępny na stronie naszego skupu samochodów używanych i przekonaj się, że sprzedaż własnego pojazdu może być naprawdę prosta!

Maksymalne ciśnienie powietrza

Wskazuje maksymalne robocze ciśnienie w oponie. Nie wskazuje zalecanego przez producenta ciśnienia, ani nie wskazuje prawidłowego ciśnienia powietrza w pojeździe, w którym opona jest zamontowana. Niektóre opony są oznaczone jako „Extra Load”, „XL” lub „RF” (dla wzmocnionych). Oznacza to po prostu, że wskazane maksymalne obciążenie opony i ciśnienie powietrza są wyższe niż w przypadku opony o standardowym obciążeniu. Wskazuje to, jakie materiały są użyte w warstwach opony oraz ilość każdego rodzaju zawartego w oponie.

Kierunek obrotu

Niektóre opony wskazują kierunek obrotu na ścianie bocznej, podczas gdy inne wskazują konkretną stronę opony, która ma być zwrócona na zewnątrz pojazdu. Inny typ opony łączy oba wskazania. Ważne jest, aby te opony były montowane zgodnie ze wskazanymi instrukcjami.

Opony kierunkowe

Opony kierunkowe mają strzałki na ścianie bocznej, które wskazują kierunek, w którym opona powinna się obracać, gdy pojazd porusza się do przodu. Opony asymetryczne mają napis „na zewnątrz” umieszczony z boku opony, który powinien być skierowany na zewnątrz pojazdu. Opony, które są zarówno kierunkowe, jak i asymetryczne, wskażą, w jakim kierunku musi się obracać opona, a także którą stroną musi być zwrócona na zewnątrz pojazdu.