12 marzec
Kupujesz opony? Ten poradnik pomoże Ci dokonać najlepszego wyboru

Wiele osób nie wie zbyt wiele o swoich oponach, poza tym, jaki typ opon był w pojeździe lub co zalecił producent.  Ale seria liter i cyfr z boku opony faktycznie mówi wszystko, co musisz wiedzieć o typie, rozmiarze opony i nie tylko. 

Kierowcy często stają przed dylematem, kiedy muszą kupić nowe opony. Nie mają pojęcia, jaki jest odpowiedni rozmiar dla ich samochodu ani jaki typ opony najlepiej pasuje do ich potrzeb. Ten artykuł pomoże Ci znaleźć odpowiednie opony do Twojego samochodu za pomocą kilku wskazówek i trików.

Felga, Obręcz Koła, Koło, Opona, Samochód, Część

Pierwszym krokiem jest określenie prawidłowego rozmiaru opon Twojego pojazdu przed wyjazdem na zakupy. Informacje te można zwykle znaleźć na naklejce na framugach drzwi po stronie kierowcy lub w instrukcji obsługi dołączonej do samochodu. Następnie wybierz rodzaj opony. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać swój nowy komplet opon, ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z parametrami. Nie wszystkie pojazdy wymagają tego samego rozmiaru opon. Ponadto różne typy pojazdów, warunki drogowe, prowadzenie i reakcje pojazdu wymagają innego typu opony. Tak więc wiedza o tym, jak czytać opony, jest cenną umiejętnością i może ułatwić proces zakupu. Zrozumienie liczb zapewni odpowiedni rozmiar opon, ocenę itp. dla Twojego pojazdu i warunków. 

Oznaczenia na oponach – jak je czytać?

Co oznaczają wszystkie litery i cyfry, które umieszczone są na oponach? Zwykle, gdy kierowcy myślą o numerach opon i czytaniu rozmiarów opon, ich średnica i szerokość to pierwsze dwie rzeczy, które przychodzą na myśl. Oba te elementy są oznaczone serią liter i cyfr na bocznej ścianie opony. Ale jest tam również kilka innych rzeczy. 

Opony są ważną częścią samochodu i odgrywają dużą rolę w bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, co oznaczają wszystkie oznaczenia na oponach. Opony to jeden z najważniejszych elementów pojazdu. Odpowiadają za przyczepność i kontrolę pojazdu. Opony odgrywają również ważną rolę w efektywności paliwowej samochodu. Oznaczenia opon dostarczają informacji o rozmiarze opony, dacie produkcji i innych informacjach, które można wykorzystać do identyfikacji lub śledzenia opon w pojeździe.

Czasami możesz zobaczyć oponę, która nie ma żadnych liter przed cyframi. Oznacza to, że jest to opona eurometryczna wyprodukowana zgodnie z europejskimi specyfikacjami opon. 

Rodzaje oznaczeń opon

Istnieje wiele rodzajów oznaczeń opon, ale najczęściej spotykane to:

– Strzałki kierunkowe

– Litery i cyfry identyfikujące nazwę firmy lub produktu, np. Michelin

– Litery i cyfry określające rozmiar opony lub indeks nośności, np. P195/65R15 (ten rozmiar opony jest przeznaczony do samochodu osobowego)

– Litery i cyfry określające indeks prędkości opony, np. H (ta opona ma indeks wysokiej prędkości)

– Symbol rombu z jedną literą w środku, który identyfikuje typ pojazdu, do którego przeznaczona jest opona. Na przykład T oznacza „ciężarówkę”.

Co mówią uszczelnienia ścian bocznych opon?

Uszczelnienie boczne to gumowany pierścień owinięty wokół zewnętrznej części opony. Zapobiega ucieczce powietrza z wnętrza opony, a także zapobiega dostawaniu się do środka brudu, wody i innych zanieczyszczeń. Uszczelnienie ściany bocznej nie jest tak ważne jak bieżnik opony, ale nadal odgrywa ważną rolę w osiągach i bezpieczeństwie opony. Jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z uszczelnieniem ściany bocznej, może to doprowadzić do awarii tej części opony, co wpłynie negatywnie na jej osiągi i bezpieczeństwo.

Jak odczytywać ścianę boczną opony pod kątem zużycia i wieku opony?

Na ścianie bocznej opony znajdują się wskaźniki, które pokazują zużycie bieżnika i wiek opony. Możesz przeczytać te wskaźniki, szukając następujących wskaźników:

Opony Samochodowe, Koła, Zespół, Samochód

– Wskaźnik zużycia bieżnika: wskaźnik zużycia bieżnika to seria uniesionych lub wgłębionych linii, które są uformowane w ścianie bocznej. Im więcej linii, tym mniej bieżnika opony.

– Wiek opony: Wiek opony można określić, patrząc na jej kod daty, który jest ciągiem liter i cyfr uformowanych na jednej lub obu ściankach bocznych.

Szerokość opony ma kluczowe znaczenie

Następną rzeczą, którą zobaczysz w sekwencji, są trzy liczby przed ukośnikiem. Jest to szerokość przekroju, czyli szerokość bieżnika opony. Jest to mierzone w milimetrach od krawędzi ściany bocznej do krawędzi ściany bocznej opony. Tak więc w naszym pierwszym przykładzie, P225/60R16 95S, szerokość przekroju wynosi 225 mm. W drugim przykładzie, LT235/75R15 96H, szerokość przekroju wynosi 235mm. Tak więc im szersza opona, tym większa jest ta trzycyfrowa liczba. 

Budowa wewnętrzna opony

Zwykle tuż za proporcjami zobaczysz literę „R”, co oznacza Radial. Dotyczy to budowy wewnętrznej opony. Opony radialne są standardem branżowym w dzisiejszych nowoczesnych oponach. Opony radialne są wykonane z wewnętrznych kordów, które biegną promieniowo w poprzek bieżnika, prostopadle do osi obrotu. W porównaniu z poprzednimi typami konstrukcji opony te zapewniają dobrą przyczepność do drogi, komfort jazdy i trwałość oraz niższe opory toczenia, co przekłada się na lepsze przebiegi na gazie.

Indeks obciążenia opon

Po średnicy koła zobaczysz spację, a następnie dwu- lub trzycyfrową liczbę. Ta liczba to indeks nośności opony. Jest to cyfra odpowiadająca maksymalnej wadze, jaką opona może wytrzymać, gdy jest odpowiednio napompowana, zgodnie ze wskaźnikiem nośności. Ten indeks zaczyna się od 1 i kończy na 150, przy czym liczby w indeksie nośności odnoszą się do nośności od 99 do 7385 funtów.

Opony całoroczne czy sezonowe? Co wybrać dla swojego komfortu i bezpieczeństwa?

Opony całoroczne są jednym z najpopularniejszych typów opon, ponieważ zostały zaprojektowane z myślą o wysokich osiągach w prawie każdych warunkach pogodowych. Opony te zapewniają płynną i cichą jazdę, a jednocześnie są oszczędne i zachowują dobrą żywotność bieżnika. Opony całoroczne mogą również zapewniać przyczepność na lekkim śniegu, ale nie radzą sobie tak dobrze w ekstremalnie zimnej pogodzie. Opony te nie radzą sobie z lodem, ciężkim śniegiem i temperaturami poniżej zera tak jak opony śniegowe.

Opony letnie z kolei najlepiej sprawdzają się w cieplejszych klimatach, takich jak nasz, dzięki czemu są świetną opcją do codziennej jazdy w naszej okolicy. Opony letnie zapewniają doskonałą przyczepność na wilgotnych drogach i oferują lepszą przyczepność, prędkość i osiągi niż opony całoroczne. Ale nie próbuj jeździć nimi w ekstremalnie zimnym lub ciężkim śniegu. Ich miękka guma szybko twardnieje w niskich temperaturach, co sprawia, że ​​jazda na nich w bardzo zimnych, zimowych warunkach jest niebezpieczna.